A költészet és természet           szépségeinek nyomában,                       Erdélyben

2018.06.01

1. nap: Indulás: kezdődik a kaland!

Reggel 7:30: pakolás,búcsúzás,indulás.

Első állomásunk Debrecen volt, ahol meglátogattuk a Református Nagytemplomot. Kossuth székénél megemlékeztünk a Habsburg-ház trónfosztásáról és tiszteletünket tettük a Reformáció két emlékművénél. A busz megtolása után indultunk a határ felé, izgalommal vártuk az átkelést. Szerencsére nem kellett sokat várnunk, és Romániában folytattuk utunkat.
Kora délután érkeztünk Nagyszalontára, Arany János szülővárosába. Sajnos a Csonkatoronyban található Arany János relikviákat nem tudtuk megnézni, mert zárva volt a kiállítás. Nagy élményt jelentett számunkra a nagy költő szülőházának meglátogatása, ahol koszorúnkat is elhelyeztük, és a Toldi elszavalásával emlékeztünk.
A hosszú utazás fáradalmait Margó néni székely viccekkel próbálta feldobni.
Estére érkeztünk Nagyváradra, első szálláshelyünkre, farkas éhesen. Szerencsére finom vacsora várt bennünket egy jó étteremben.
Ugyan elfoglaltuk szállásunkat az Arany János Kollégiumban, de az alváshoz nem voltunk elég fáradtak.

2. nap: Kolozsvár, Szováta - Szent József Gyermekotthon, Gyergyószentmiklós

Másnap reggel az éjszaka fáradalmait néhányan  a buszon akarták kipihenni,de igazgató úr nem engedte,mondván "Aki éjszaka bivaly, ordítson nappal is!".
Áthaladva Erdély kapuján, megálltunk a Király-hágón,  gyönyörű képeket készítve a hegyekről.   A Kolozsvárra vezető úton Birincsik Réka segített felidézni a Mátyás királyról tanultakat.
Kolozsvár főterén a Szent Mihály Templomba tértünk be, bebarangolása után csendjében megpihentünk egy kicsit. A templom előtt  Margó néni részletesen elmagyarázta nekünk, hogy kiket látunk a Fadrusz János alkotta  szoborcsoportban.
A KFC-ben elfogyasztott finom ebéd után elsétáltunk Mátyás király szülőházához is. Utána Szováta felé vettük utunkat. A Szent József Gyermekotthonban egy foci bajnokság forgatagában találtuk magunkat, amelyet a Gyermeknapra rendeztek. Egy rövid mérkőzés idejéig a mi csapatunk is bekapcsolódott a játékba, és nagy örömünkre meg is nyertük a mérkőzést. Az év során már készültünk erre a találkozásra, ezért játékot, ruhát, könyvet és sok más ajándékot gyűjtöttünk a gyermekotthon lakóinak. A gyerekek nagyon örültek adományainknak, és számunkra is felemelő érzés volt ott lenni.
Kis kitérőt tettünk a Medve-tóhoz, fürödni nem tudtunk, de megkóstoltuk a helyi specialitást, a töltött kürtöskalácsot.
Estére megérkeztünk Gyergyószentmiklósra, új szálláshelyünkre, a Salamon Ernő Gimnázium Kollégiumába. Egyesek még mindig nem voltak elég fáradtak, ezért egy kis fogkrémezéssel próbálták feldobni az éjszaka csöndjét és Margó néni és Hajni néni kedvét. Sikerült!

3. nap: Erdélyi nagyjaink nyomában

Vasárnap finom reggeli után történelmi és irodalmi nagyjaink nyomába eredtünk. Első helyszínünk Madéfalva volt, ahol a meggyilkolt székelyek tiszteletére elhelyeztük a megemlékezés koszorúját, és elénekeltük a székely himnuszt. Bár nem terveztük, de tettünk egy rövid kitérőt Csíksomlyóra, ahol lehetőségünk volt bemenni a Kegytemplomba, majd feltekinteni a hegyoldalra, a híres búcsújáró helyre.
Második állomásunk Székelyudvarhely, a festői szépségű kisváros volt, melynek központjában álló Emlékezés Parkjában közösen döntöttük el, hogy nagyjaink közül kinek a szobránál helyezzük el koszorúnkat. II. Rákóczi Ferencre esett a választásunk.
Szejkefürdőre tartottunk tovább, ahol a székely kapuk között kapaszkodtunk föl Orbán Balázs sírjához, melyet meg is koszorúztunk.
Irodalmi nagyjaink közül Tamási Áron sírjánál álltunk meg Farkaslakán. A nagy székely íróról Veres Vivien tanuló tartott kiselőadást.
A komoly programok után végre mindenki költhette a pénzét Korondon, belevetettük magunkat a vásárlásba. Mindenki súlyos csomagokkal tért vissza a buszhoz.
Napunk utolsó programját izgalommal vártuk, hiszen leereszkedtünk a föld mélyébe, a Parajdi Sóbányába. Elvarázsoltak bennünket a hatalmas sótömbök, a nagyság, a mélység és a jó levegő. Fáradtan, de élményekkel teli értünk szállásunkra.

4. nap: Június 4.  Nemzeti összetartozás napja

Nagy izgalommal ébredtünk,hiszen ezen a napon újra találkozhattunk magyar diákokkal, akiknek a műsorunkkal akartuk bizonyítani, hogy gondolunk rájuk, hogy felelősséget érzünk sorsuk iránt, hogy büszkék vagyunk rájuk, hogy az elszakított országrészen, Erdélyben, így őrzik magyarságukat. "Egy vérből valók vagyunk" című műsorunkat az erdélyi diákok méltó tisztelettel fogadták. A műsor végén felemelő érzés volt számunkra velük együtt elénekelni a székely himnuszt. Az iskola múzeumában a gimnázium igazgatója, Lakatos Mihály úr bemutatta az iskola történetét, majd kötetlen beszélgetésbe elegyedtünk a diákokkal. Reméljük, hogy az ott szerzett barátságokat meg tudjuk tartani. A finom ebéd után a természeti szépségek kerültek előtérbe. Az eső sem vette el kedvünket a túrától a Békás-szorosban. Lenyűgöztek bennünket a szoros hatalmas mészkő sziklái és hallgattuk a patak csobogását. Érdeklődve figyeltük Hajni néni történeteit a Gyilkos-tó kialakulásáról és a hozzá fűződő mondákról. Szállásunkhoz közeledve betértünk egy bevásárlóközpontba, ahol elköltöttük utolsó román pénzeinket.

5. nap: Búcsú Erdélytől

Elérkezett az utolsó nap. Hajnalban fáradtan, álmosan indultunk reggelizni.      Szomorúan bepakoltunk a buszba, és vettünk búcsút Gyergyószentmiklóstól. Nagyon hosszú út állt előttünk hazáig. Útközben, hogy gyorsabban teljen az idő felelevenítettük utazásunk legfontosabb állomásait. Mindenki elmondhatta, hogy mi tetszett neki a legjobban.
Délután érkeztünk Nagyváradra, ahol most volt időnk egy kis városnézésre is. A főtere gyönyörű volt, ahol egykor Ady Endre is kávézgatott. Egy finom pizza után indultunk a határ felé. Jó hangulatban telt utunk, bár egyre türelmetlenebbül vártuk, hogy találkozzunk az itthoniakkal. Gyöngyöshöz közeledve még elénekeltük műsorunk finálé dalát, "Egy Szabad Országért".

Köszönjük az Emberi Erőforrások Minisztériumának, hogy ezt a felejthetetlen öt napot eltölthettük Erdélyben.